En B2B-nettbutikk eller en bedrift til bedrift nettbutikk gir deg mulighet til å selge, markedsføre og distribuere produkter fra en bedrift til en annen gjennom en løsning på nettet.
B2B e-handel har fått fokus som resultat av en digital revolusjon; bedrifter kan nå tilby sine produkter til andre selskaper via en nettbutikk som gjør kjøpsprosessen praktisk, enkel og rask. En B2B-nettbutikk bør gi deg mulighet til å håndtere alle dine produkter, kunder og innkommende bestillinger på ett og samme sted.
B2B vs. B2C
En B2B-nettbutikk skiller seg ut fra den vanlige B2C-nettbutikken på flere områder. B2B-nettbutikker har løsninger som ikke tilbys av de tradisjonelle B2C-løsningene.
Egen innlogging
Mange grossister, importører og agenter ønsker å skjule prisene sine, så de ikke er tilgjengelig for privatkunder. Derfor er det nødvendig at forhandlere har sin egen brukerkonto. Priser vil være passordbeskyttet og kun de du har gitt tilgang skal få kunne logge inn.
Innkjøp på tvers av avdelinger
La kunder logge inn på en konto med tilgang til alle avdelingene sine. Det kan være tidkrevende og opprette en ny bruker for hver avdeling kunden skal logge seg inn på. Sørg derfor å gjøre det enkelt for forhandleren som har flere avdelinger ved å ha en samlet konto for alle avdelingene sine.
Avansert rabattstruktur
Har du individuelle avtaler eller priser for forskjellige kunder vil det bli vanskelig å strukturere rabattene dine på en oversiktlig måte.
Med en B2B-løsning vil du kunne håndtere rabatter for hver individuelle kunde, slik at prisen stemmer overens med avtalen deres. Du kan enkelt registrere en flat rabatt for en kunde. Deretter kan du registrere rabatter for enkelte produkter eller for hele kategorier.
Dersom kunden er en del av en større kjede eller et konsern vil du enkelt kunne legge til kunden i en gruppering som gir samme priser. Det samme gjelder dersom du ønsker å gi ulike rabatter til forskjellige kundegrupper:
Den klare fordelen med B2B-nettbutikker ligger i den måten de er optimalisert for å selge til bedrifter.
Salg i større kvantum
De aller fleste B2B-selgere ønsker å selge produktene sine i pakker, kolli, paller, per kg, liter eller lignende. B2B nettbutikken burde gi deg mulighet til å definere størrelse og skal være oversiktlig for forhandleren hvor mye en enhet koster, total sum for ordren og totalt antall produkter de skal bestille.
Det skal være enkelt for kjøperen å kjøpe mange produkter i pakker. Da vil det ofte også bli raskere og enklere for B2B-selgeren å forsende i større forpakninger enn enkelt produkter.
Fremtiden er digital
B2B netthandel er i solid vekst og er forventet til å fortsette å vokse. Året 2014 hadde B2B netthandel et omsetningsvolum på 6449 milliarder USD og i 2017 hadde omsetningsvolumet steget til hele 7661 milliarder USD. Som sammenligning har B2C(Business-to-consumer) netthandelen bare omsetningsvolum på 2400 milliarder USD.
Tilpasset PC, mobil og nettbrett
Akkurat som B2C-kjøpere ønsker også B2B-kjøpere å gjøre mer og mer handel fra den enheten som passer dem. B2B-selgere har derfor i oppgave å gjøre det enkelt for de besøkende. Design må derfor være tilpasset slik at handelen går smertefritt for de som besøker nettbutikken uansett om de befinner seg på PCen, mobilen eller nettbrettet. Da vil alltid kunden ha mulighet til bestille varer, selvom de er på farten.
Unngå transaksjonskostnader
Med løsningen fra Storeshop sendes ordre rett inn i regnskapssystemet ditt. På denne måten unngår du fordyrende transaksjonskostnader fra en betalingsløsning.
Tiltrekk nye kunder
Med en nettbutikk kan du invitere nye kunder til å motta innlogging for å se priser og produkter. Du vil alltid ha kapasitet til å ta i mot nye kunder, selv i hektiske perioder.
Spar tid
Tar du i mot ordre over mail og telefon i dag? Med en B2B-nettbutikk kan du spare tid og ressurser ved at kunder gjør bestillinger over nett. Spar tid på å motta ordre rett inn regnskapssystemet fra nettbutikken.