Slik skaffer du leads

Hvis du jobber med salg kjenner du deg sikkert igjen i hvor vanskelig det kan være å få et salg eller et lead med en kald telefon. Storeshops nettbutikkløsning for B2B-bedrifter inneholder flere nyttige funksjoner for å gjøre leadsgenerering lettere for deg og dine ansatte. Her er våre tips til hvordan du kan skaffe leads på enklest mulig måte.

Hva er et lead?

Et lead er det man kan kalle for en potensiell kunde som har vist en interesse for din bedrift og ditt produkt eller tjeneste. Går du frem på riktig måte i kontakt med dette leadet, skal du ikke se bort fra at du etter kort tid har en ny kunde i systemet.

Kalde telefoner – en del av fortiden?

Hvis du jobber med salg har du nok tatt mange kalde telefoner som verken har gitt deg salg eller leads. Denne måten å jobbe på gjør ikke bare jobben din som selger mye vanskeligere, men du er også med på å irritere hundrevis av mennesker – kanskje mister også potensielle kunder fordi dine kalde telefoner oppfattes som mas.

Ny teknologi og nye måter å tenke på har de siste årene revolusjonert salgsbransjen. Fra å fokusere kun på kalde telefoner, innser nå flere og flere bedrifter at løsningen handler om å finne riktige leads ved å se på deres egenskaper og atferd.

Ikke glem dine eksisterende kunder – kundeoppfølging og mersalg

Dine varmeste leads er de som allerede er kunde hos deg. Ved å følge opp disse kan man fort klare å selge flere produkter, dette kalles mersalg. Et klassisk eksempel på nettopp dette er når butikkansatte spør deg om du trenger impregnering til de nye vinterskoene du kjøper eller når de i kassa på McDonalds spør om du vil ha meny til burgeren du nettopp bestilte. Her er det viktig å legge merke til at dette bare er én form for mersalg, og at mersalg også kan handle om å skaffe seg nye kunder.

Hvordan jobbe med mersalg?

Hvis du har flere produkter å selge i tillegg til hovedproduktet, kan mersalg være en god strategi for deg og din bedrift. Før du setter i gang er det lurt med en fot i bakken der du staker ut en kurs og gjør mersalg til en del av din strategi. Mersalg kan gjøres på flere måter, men Ledernyttfokuserer på fire forskjellige måter.

Slik kan du øke mersalget:
  • Kundeoppfølging: Det er mindre sjanse for at du mister kunder dersom du gjennom kundeoppfølging får de til å føle seg sett og ivaretatt.
  • Skaff deg nye leads: Bruk tid på markedsføring slik at potensielle leads finner deg når de er på utkikk etter en leverandør av dine produkter eller tjenester.
  • Selg flere produkter til hver kunde: Utnytt kundene du allerede har og vis de hvorfor de har behov for flere produkter/tjenester fra nettopp din bedrift.
  • Få ambassadører: Fornøyde kunder vil kunne anbefale deg videre og på den måten bli ambassadører for ditt merke. Vi mennesker er flokkdyr og stoler på andres erfaringer, derfor vil fornøyde kunder fort kunne gi deg leads.

Få teknologien til å selge for deg

Vi i Storeshop ønsker å gjøre innhenting av leads litt lettere for våre kunder. Med en nettbutikk fra oss får du tilgang på flere enkle funksjoner som kan skaffe deg salg fra eksisterende kunder og nye kunder.

Kundescore

I Storeshop får du full oversikt over alle dine salg og kunder via vårt dashboard. Som en del av dette dashbordet er det vi kaller for kundescore. Kundescoren vil automatisk gi alle dine kunder en score mellom 0 og 10 basert på kundenes aktivitet. Dersom scoren er lav vil vu bli varslet slik at du kan følge opp de kundene som trenger det.

Lagrede produkter, hurtigbestilling og gjenkjøp

Alle som registrerer seg som bruker i din nettbutikk vil få mulighet til å lagre sine favorittprodukterfor å enkelt kunne bestille disse senere. Nettbutikkløsningen vår kommer også med hurtigbestilling som gjør det enkelt å bestille produkter i store kvantum rett fra produktlisten. Det er også enkelt å kjøpe tidligere bestillinger på nytt.

Markedsføring og søkemotoroptimalisering

Med nettbutikk fra oss vil du også få muligheten til å opprette en blogg eller side for aktuelle saker som du kan legge ut. Innholdsproduksjon er en viktig del av markedsføring og kan skaffe deg mange leads. I tillegg har du mulighet til å søkemotoroptimalisere alle dine sider, slik at du lettere kan bli synlig i søkemotorer som Google. Du vil også få tilgang på statistikk om kjøpene til dine kunder, slik at du kan bygge opp egne målgrupper for retargeting eller look alike-målgrupper på Facebook.

Helautomatisering av salg og ordre

Mange bruker unødvendig mye tid på å manuelt registrere og opprette ordre som kommer inn på Excel-skjemaer eller andre typer ordreskjemaer. Med Storeshop vil du kunne koble ditt regnskapssystem og din nettbutikk sammen, slik at kunder og produkter som ligger i regnskapssystemet automatisk vil bli opprettet i nettbutikken. På denne måten får alle dine eksisterende kunder beskjed på mail om at du har en ny nettbutikk når den er klar for bruk.

Du vil også få oversikt over hvem som oppretter bruker og kan selv bestemme akkurat hvilke priser hver enkelt bruker skal ha tilgang til. På denne måten vil du spare massevis av tid, som du igjen kan bruke på nye leads.