Slik lykkes du med nettbutikk

Selger du fysiske produkter er sjansen stor for at du allerede har, eller vurderer å skaffe deg, en egen nettbutikk. Men hvorfor trenger du egentlig en nettbutikk og hva skal til for å lykkes? Vi gir deg alle svarene du leter etter.

Ikke la deg begrense

Nettbutikkens æra i Norge startet i 1996 med opprettelsen av komplett.no. De siste 25 årene har bruken av netthandel skutt i været og forbrukeren forventer at de fleste produkter skal være tilgjengelige via nett.

Hvorfor trenger du en egen nettbutikk?

  • Forventninger fra forbrukeren
  • Nå en større målgruppe
  • Potensiale for å selge over hele verden
  • Selg produkter hele døgnet
  • Lave kostnader
  • Du får tilgang til statistikk om dine brukere
  • Produktene dine blir søkbare på Google
  • Vis frem hele din produktkatalog
  • Unngå pruting
  • Spar kostnader som fysiske butikker medfører

Hvordan lykkes med nettbutikk?

For å lykkes med nettbutikk er det alfa omega med gode systemer bak nettbutikken, og ikke minst fornøyde kunder. La oss se nærmere på nettopp dette.

Brukervennlighet og design

En brukervennlig nettside skal gjøre det enkelt for kunden å navigere på siden og finne den informasjonen han eller hun er på jakt etter, i tillegg til at den skal være fin å se på og ha alle funksjoner som en bruker vil kunne forvente å finne. Det er også viktig med korte innlastningstider og at den er tilpasset mobil, PC og nettbrett.

Sørg for at nettbutikken din ikke har for mange kategorier slik at den blir uoversiktlig. Fokuser på det viktigste og bruk heller tid på å tagge produkter slik at de enkelt kan filtreres. Ha et nøytralt design som gjør det behagelig for bruker å være inne på nettsiden, men legg gjerne til noen spennende elementer som gjør at man husker den.

Bildevalg

En nettbutikk skal være fristende og få bruker til å ønske seg det du tilbyr. For å oppnå dette er bilder et av de viktigste virkemidlene. Vi anbefaler deg å bruke god tid på bilder, slik at du får presentert produktet på en virkelighetstro måte. Dersom du sliter med å ta egne bilder kan det være lurt å investere i en fotograf eller høre med eventuell leverandør om de har dette liggende.

Når det gjelder forsidebilder og andre bilder som ikke presenterer spesifikke produkter, er det helt lov å bruke bilder fra nettet. Her er det utrolig viktig at du kun bruker bilder som du har lov til å dele videre. For å finne slike bilder kan det være lurt å kjøpe et medlemskap der man får kjøpt stockbilder. Det finnes også sider der man kan laste ned bilder helt gratis, men legg merke til at det ikke alltid er like lett å finne det du er ute etter. Et eksempel på en slik side er unsplash.com.

Produktinformasjon

De siste årene har Googles søkemotorer endret seg som en følge av hvordan vi mennesker foretar nettsøk. Fra å før bruke korte stikkord, forventer vi nå å kunne skrive inn flere ord og gjerne spørsmål for å finne svar på det vi lurer på. Vi ønsker å sette oss inn i ting! Dette gjelder også produkter. De fleste av oss ønsker å lese oss opp på produktene vi skal kjøpe før vi faktisk kjøper de. Derfor er det viktig at din nettbutikk presenterer bruker med all informasjon som trengs om produktene du selger. Dette vil gi bruker en god opplevelse og kanskje føre til at han eller hun velger din nettbutikk over en annen som ikke tilbyr like god informasjon.

Enkel checkout og trygg betaling

Sørg for en løsning som gjør det enkelt å legge inn en bestilling i ditt system. Be om kun den informasjonen som er nødvendig og gjør selve checkouten brukervennlig. Som selger er det ditt ansvar at kunden skal føle seg trygg når det gjelder betaling. Bruk derfor en trygg betalingsløsning som for eksempel Klarna. Med Klarna får kunden mulighet til å velge om han eller hun vil betale med kort, om 14 dager eller dele opp kjøpet. Slike valgmuligheter gjør deg til en attraktiv tilbyder.

Kundeservice før og etter et kjøp

Selv om du presenterer mye produktinformasjon i nettbutikken, vil det alltid være noen som kontakter deg for å få vite mer. Forbrukeren har blitt mer kravstor med årene og forventer å få svar på sine spørsmål så fort som overhodet mulig. Dette kan løses ved hjelp av chat, telefon, mail eller andre kanaler som Facebook og Messenger. Fokuser på å gjøre informasjonen om hvordan kunden kommer i kontakt med deg enkel å finne, og dersom du ikke pleier å svare i løpet én dag anbefaler vi deg å legge inn en liten setning om når kunden kan forvente å høre fra deg på nettsiden.

I tillegg til å være tilgjengelig for kunden før et salg, er det like viktig å være tilgjengelig etter salget – spesielt dersom det har kommet skader på produktet, det er spørsmål om faktura eller lignende. Å løse slike problemer på en enkel og tilfredsstillende måte for kunden kan ha en betydelig effekt og vil i mange tilfeller gjøre at kunden kommer tilbake til deg, da han eller hun vet at dersom et problem oppstår, så vil det løses på en god måte.

Levering og retur

En god nettbutikk har gode løsninger for levering og retur, og disse skal gjerne være effektive. Sørg for at du har en god leveringsavtale på plass, slik at du får sendt ut produkter ikke lenge etter at bestillingen er lagt inn. Ha også en returløsning som gjør at det er enkelt for kunden å sende tilbake produkter.

Innholdsmarkedsføring

Inspirer brukeren ved å tilby artikler eller annet innhold i nettbutikken din. Dagens forbrukere forventer å få noe av deg, noe av verdi. Legg til rette for dette ved hjelp av en blogg eller lignende, der du for eksempel publiserer oppskrifter med matvarene du selger, sminkevideoer med sminken du tilbyr eller antrekksinspirasjon med klærne dine. Denne typen markedsføring kalles innholdsmarkedføring og innholdet som publiseres kan videre brukes i markedsføring på digitale kanaler som Facebook og Google.

Hvorfor velge Storeshop?

Storeshop er en totalleverandør av B2B nettbutikker. Med nettbutikk fra oss har du selv full kontroll over dine varer og salg til enhver tid. Du kan selv velge å holde i nettbutikken, eller få noen hos oss til å drifte den. Under ser du noen av fordelene du får med B2B nettbutikk fra Storeshop.

  • Nettbutikk rettet mot privatpersoner og bedrifter i én og samme pris
  • Integrasjon mot ditt regnskapssystem
  • Tilpass rabatter på kategori, produkt, kunde eller kundegruppe
  • Vis frem flere produktvarianter
  • Hurtigbestilling som lar bruker bestille rett fra produktlisten
  • Produktfaner for å vise produktdetaljer-Integrasjoner mot blant annet Facebook Pixel, Klarna, Google Cloud Hosting og Google Analytics
  • Fraktavtaler med blant annet Bring, PostNord, Helthjem og over 400 andre aktører
  • Enkel og rask checkout med Klarna
  • Egen løsning for å publisere artikler og annet innhold

Les mer om våre funksjoner her