Hvordan kan du lage effektive og selgende bannere?

Hvordan kan du lage effektive og selgende bannere?

Det finnes noen ting du bør tenke på når du lager selgende bannere til nettsiden din. Enten du bruker de til annonsering på andre nettsider eller på din egen nettside, er bannerne et viktig verktøy i netthandel fordi de kan hjelpe deg med å formidle budskap som kan tiltrekke oppmerksomhet til potensielle kunder og øke konverteringsraten. 

Her er noen tips for å lage effektive og selgende bannere:

Hvem er målgruppen din? 

Det er alltid lurt å tenke på målgruppens behov og interesser når man jobber med designet til en kampanje. Når det gjelder design av bannere, er det viktig å ta hensyn til de demografiske segmenteringskriterier til målgruppen din. Dette er noe som vil hjelpe deg til å velge farger og budskap for banneret. Denne anbefalingen er relevant for enhver kampanje og ethvert design. Hvis de ikke er tilpasset behovene og preferansene til publikum, vil de ikke være effektive. 

Tenk på målgruppen din og hva som vil appellere til dem. Ha en målrettet strategi for å nå ut til de riktige menneskene på de riktige kanalene. 

Hold det enkelt! 

Unngå å overfylle banneret med for mye tekst og bilder. Hold det enkelt og fokuser på det viktigste budskapet. Enkle, tydelige og rene budskap er alltid lettere å motta og de kan oppfylle sin rolle. Derfor er det viktig å:

  • Bruke tid på å utforme budskapet på banneret 
  • Begrense teksten så mye som mulig – det er viktig at teksten skal være kort og kompakt
  • Unngå å bruke altfor mye farger og forstyrrende elementer  

Bruk kun bilder av høy kvalitet

Bilder er det viktigste elementet på et banner. Dermed er det viktig at de er godt synlige og at de formidler det budskapet du ønsker. Hvis mulig, velg gjerne bilder av mennesker. Dette hjelper besøkeren til å se det “menneskelige” ansiktet til kampanjen eller bedriften din og kjenne seg igjen i personene på bildene.

Du burde unngå å bruke flere bilder. Som regel, vil et bra bilde ha størst effekt. Du kan også bruke et interessant produktbilde.

Ha en tydelig Call-To-Action  

Når det brukes i annonseringen, trenger banneret en tydelig Call-To-Action og en hook som skal gjøre leseren enda mer interessert. Til og med bannere med enkle budskap, som for eksempel «Benytt deg av 25% rabatt nå», trenger en handlingsoppfordring. Det er derfor viktig at banneret skal inneholde en CTA-knapp som skal lede besøkende til siden dedikert til kampanjen din. 

De fleste har det travelt, så ikke anta at de har tid eller tålmodighet til å søke etter kampanjesiden din. Dermed er det viktig at du skal gjøre ting så enkelt som mulig for dem. 

Lesbarhet 

Lesbarthet er ekstremt viktig og avhenger av både tekstens typografi og bakgrunnsfargen. For å oppnå god lesbarhet må teksten ha tilstrekkelig kontrast mot bakgrunnen, slik at den kan leses så lett som mulig.

Konklusjon

Ved å følge disse tipsene, kan du lage effektive og selgende bannere som vil hjelpe deg med å øke konverteringsraten og få flere kunder til å besøke nettsiden din. For mer informasjon om design og oppsett av bannere i Storeshop-nettbutikken din, ikke nøl med å ta kontakt med vår kundeservice, hvor våre kollegaer er klare til å hjelpe deg med de beste instruksjonene. 

Har du allerede Storeshop B2B nettbutikk, men du har lite tid til å styre den? Vi hjelper deg med design og oppsett av nettbutikken din! Ta kontakt med en av våre Storeshop eksperter for mer informasjon om våre designpakker.