5 tips: Hvordan få B2B-kunder på nett
Storeshop har laget en guide for å få flere B2B-kunder på nett. Bedrifter må ta nytte av det faktum at B2B-kjøpere aktivt har et ønske om handle på nett. Så hvordan utnytter vi dette slik at B2B-netthandel blir en vinnende strategi? Her er noen tips.
1. Start med å invitere noen få kunder
Start med å invitere noen få kunder er kanskje det aller beste du kan gjøre. Start med å få tilbakemeldinger av en kunde som ønsker å bestille fra deg. Ta dem gjennom en bestilling fra A til Å og vis dem hvordan den nye nettbutikken fungerer. Snakk med kunden fra når de mottar invitasjon i eposten sin til de har gjennomført sin første bestilling. Dette vil gi deg god innsikt før du lanserer nettbutikken til alle kunder.
2. Send en lengre introduksjon via epost eller nyhetsbrev
Dette er en flott måte å nå ut til alle kundene dine på, enten de allerede er teknologiske anlagt eller er i overgang til netthandel. Å sende en mail som kunngjør nettbutikken via epost gir kundene dine en fin påminnelse – i tillegg til at det viser at du legger ned både tid og energi på å tilby dem en mer gunstig tjeneste. Hold det gjerne kort og enkelt, med en oppfordring til å utforske din nye nettbutikk. Her kan du også legge til en nettlenke, slik at kundene enkelt kan sjekke ut nettbutikkens mest kjøpte og populære produkter.
3. Hjelp kundene med innlogging
Først og fremst burde kundeservice eller salgsteamet oppmuntre kundene til å bestille gjennom nettsiden. Hvis kunder ikke ønsker å legge inn ordrene sine på nett av den grunn at de føler det er for komplisert, kan det være greit å gi dem ekstra oppfølgning og kanskje en gjennomgang av deres første bestilling. For å oppmuntre kundene til bruk av din nettportal, er det også viktig å følge opp deres forespørsler så raskt som overhodet mulig.
4. Godt opplærte selgere
Forsikre deg om at alle selgerne vet hvordan nettbutikken din fungerer. Få dem gjerne til å legge inn ordre på nettsiden selv, slik at de får en god forståelse av hvordan den generelle kundeopplevelsen er. Gjerne be selger gå gjennom med kunden den første bestillingen. Fordelen med denne tilnærmingen er at du kan bruke tilbakemeldingene fra salg og innsalg for å optimalisere kundeopplevelsen i nettbutikken din. Når selger gjennomfører første bestilling med kunden er det også gode muligheter for å selge inn flere produkter. Foreslå nye eller populære produkter som kunden kan teste ut.
5. Øk salget med personlig markedsføring
Tilby kundene dine et unikt og personlig innhold som vil appellere til deres ønsker og behov; det
er enkelt å lage personlige produktkataloger basert på kundens nettbutikkhistorikk! Du kan også ta steget videre, ved å sende ut månedlige e-poster med rabatter på «ofte bestilte» produkter per kunde. I bunn og grunn – gjør det relevant og personlig.
Konklusjon
For å få B2B-kunder på nett må man starte
med en sterk strategi. Ha bestemte mål – og deretter hvilke handlinger som skal til for å komme dit. Du vil ikke kunne gjøre alt på en gang eller få alle inn på netthandel med en gang, og det er OK. Det viktigste er å sørge for at kundene dine forstår fordelene med netthandel og din nettside ved at de får oppleve og se den for seg selv!